Voor elk wat skills
21st Century Skills in de praktijk
  • 11 Skills
  • Direct aan de slag!
  • Test jezelf
  • Leesvoer
  • Scholing
  • COLleges
  • Contact
  • Bronvermelding
  • Over
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
ZELFREGULERING
Foto
Foto
verantwoorde- lijkheid
Foto
zelfsturing
Foto
reflectie
Foto
plannen
Foto
checklist
Foto
cultuur & kunst
Foto
tik tik sCool Tool
Foto
doelen stellen
Foto
notities maken
Foto
plan do check act
Het  kunnen realiseren van doelgericht en passen gedrag.
  1. Het stellen van realistische  doelen en prioriteiten.
  2. Doelgericht handelen.
  3. Verantwoording nemen.
  4. Reflectie op je eigen handelen en op het uitvoeren van de taak.
  5. Om kunnen gaan met feedback om adequate vervolgkeuzes te kunnen maken.

Zelfregulering is onder te verdelen in; Growth Mindset & Executieve functies.

Growth Mindset

Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Een op groei gerichte mindset (growth mindset) gaat ervan uit dat je je intelligentie en kwaliteiten en vaardigheden kan ontwikkelen en dat oefenen hierin kan bijdragen. Iemand met een op groei gerichte mindset zet zich in om te oefenen en zet door bij tegenslag. Iemand met een op groei gerichte mindset staat open voor feedback. Feedback wordt geïnterpreteerd als evaluatie- en leermoment. Als anderen succes hebben worden dat gezien als een leer en inspiratiemoment. Grondhouding.
Klik hier voor meer uitleg over een Growth Mindset.

Executieve functies

Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Executieve functies zijn hogere cognitieve processen die nodig zijn om activiteiten te plannen en te sturen. Alle executieve functies hebben een controlerende en aansturende functie. Executieve functies kunnen worden gezien als de 'dirigent' van de cognitieve vaardigheden. Ze helpen bij alle soorten taken.
Klik hier voor meer uitleg over Executieve functies.

Foto
Executieve functies 
Executieve functies zijn de schakels tussen willen en uitvoeren.  
Aandacht sturen is een van die functies, maar ook impulsen remmen, emoties reguleren, werkgeheugen en flexibiliteit. 
Op deze pagina vindt je informatie over (zwakke) executieve functies en tips over hoe je ermee om kan gaan.

Foto
O21 Onderwijs in de 21e eeuw
In een tijd waarin er steeds meer prikkels op kinderen en volwassenen afkomen en er meer gevraagd wordt van hun zelfsturend vermogen, is  zelfregulering  
 een belangrijke vaardigheid. Denk aan de vele mailtjes die binnenkomen: je werkt de hele dag je mailbox bij, terwijl je dat belangrijke stuk wat je wilde schrijven, aan het eind van de dag nog niet geschreven hebt. Of alle triggers van Social Media die door de dag heen telkens je aandacht vragen. Wie goed is in zelfregulatie, bereikt sneller en succesvol dingen die het leven de moeite waard maken. Voor het onderwijs is hierbij een belangrijke rol weggelegd.
Naar de site 

Foto
Regie nemen voor je  eigen  leerproces.
Leren? Dat kan ik zelf! Maar wil je even helpen?
​Handvatten voor schoolteams die zelfsturend leren competenties van leerlingen willen stimuleren. 

Naar het document
Bron: KPC groep

Foto
 Tips  voor plannen en organiseren. 
U vindt hier tips van ouders voor plannen en organiseren, zoals agenda's.

Naar de site

Foto
 Mindmap maken - systeemdenken in de klas  
Een van de kenmerken van systeemdenken is het gebruik maken van een gevarieerd aantal visuele hulpmiddelen. Ze zijn in vele situaties bruikbaar en nuttig.
Naar de site



Foto
Hoe  ga  je aan  de  slag  met een portfolio? 
Een portfolio is een dossier aan de hand waarvan leerlingen hun competentie in een bepaald leergebied kunnen aantonen. Het is een persoonlijke verzamelmap waarin de leerlingen eigen geselecteerde producten van zichzelf bewaren. Het aanleggen van een portfolio is een evaluatievorm die vooral geschikt is om een proces in kaart te brengen en die de leerling ten volle betrekt bij hun leerproces

Naar het document

Foto
Huiswerk maken begint met leren plannen. 
Kinderen in de hoogste groepen van de basisschool krijgen geleidelijk meer huiswerk. Zo werken ze toe naar het voortgezet onderwijs, waar ze te maken krijgen met meer vakken en meer huiswerk. Het huiswerk wordt opgeschreven in een agenda op de dag wanneer het af moet zijn. Een agenda is onmisbaar voor scholieren, maar omdat ook huiswerk wordt opgegeven dat pas over een week of twee af moet zijn, is het overzicht al snel weg. Dit leidt tot stress en (onnodige) onvoldoendes.
Naar de site

Leesvoer
  • 'Over de top' Haal het allerbeste uit jongeren
  • Breinsleutels
  • Zelfregulering: 21e eeuwse  vaardigheid
  • De ontwikkeling van ik-doelen voor zelfregulerend leren
  • Leren plannen en vooruit denken
  • Zelfsturing als basis voor de ontwikkeling van het kind​
Foto
Maak een gratis website met Weebly